Familjebostäder valde Antura som leverantör 2013 och sedan dess har användandet av Antura Projects spridits till stora delar av bolaget. Projektverktyget möjliggör gemensam uppföljning av projektverksamheten och ökad dialog mellan projektmedlemmar, något som bidrar till en större samsyn på verksamheten.
Familjebostäder
är ett allmännyttigt bostadsbolag som ingår i koncernen Stockholms stad och i
uppdraget ingår bland annat att utveckla projektidéer för ny- och
ombyggnationer, underhåll och förvaltning av fastigheter samt miljösatsningar.
Familjebostäder har som uppgift att årligen byggstarta minst 500 nya
hyresrätter och utöver det förvaltar bolaget cirka 19 000 bostäder i
Stockholm.
Under 2013 beslutade Familjebostäder att se sig om efter ett verktyg, som skulle samla samtliga projektmedlemmar kring ett system och samtidigt säkerställa att personalen arbetade efter den gemensamma projektmodellen. Efter en omfattande utvärdering av ett flertal leverantörer föll valet på Antura:
–Det som avgjorde var att Antura erbjöd en helhetslösning och att leverantören var väletablerad. Vidare spelade de goda referenserna stor roll, det var tydligt att Antura Projects var ett kraftfullt och modernt projektverktyg, säger Susanne
Kilgren, IT-chef, Informationssäkerhetschef, Familjebostäder.
Växer med verktyget
Under 2014 implementerades Antura Projects för att initialt användas inom kärnverksamheten som utgörs av bygg- och underhållsprojekt. Projektledarna har utbildats i verktyget för att på ett effektivt sätt kunna rapportera kring tid och resurser samt redogöra för projektens framsteg. Utrullningen har skett stegvis och idag nyttjas
verktyget av Projektutvecklingsavdelningen, Fastighetsavdelningen, Miljöenheten
och IT-avdelningen.
–Vi har verkligen hittat bra rutiner för projektverksamheten. Användandet av Antura Projects har gett oss större möjligheter till gemensam uppföljning och dialog mellan projektmedlemmar från ett flertal avdelningar. Det har skapat flera synergieffekter såsom en större samsyn på verksamheten, säger Susanne Kilgren.
Sedan starten har antalet användare ökat från 60 till 150 och nästa steg är att börja arbeta med resurshantering, som innebär ett ökat stöd för planering och uppföljning av resurser både på roll-, individ- och projektnivå. Implementering av funktionen portföljhantering, vilket ger en helhetsbild över samtliga planerade, pågående och avslutade projekt, samt integration med ekonomisystemet Agresso planeras under 2016.
–Anturas konsulter har varit viktiga i processen och vi har fått bra stöd, inte minst vad gäller anpassning och implementering av verktyget. Vi ser fram emot att arbeta vidare med Antura Projects och växa med verktyget, avslutar Susanne Kihlgren.