
Inköp offentlig sektor
Vägledning vid upphandling av Antura inom ramen för LOU
För en statlig myndighet, kommun eller region går det att anförskaffa programvara med tillhörande konsulttjänster på flera olika sätt inom ramen för LOU. De vanligaste alternativen är:
Avrop via eget licenspartneravtal
Direktupphandling där värdet understiger direktupphandlingsgränsen
Direktupphandling av tekniska skäl eller skydd av ensamrätt
Avrop via Addas ramavtal
Avrop via Kammarkollegiets ramavtal
Öppet/Selektivt/Förhandlat förfarande
LOU gäller även för statligt, regionalt och kommunalt ägda bolag. De flesta tillvägagångssätten kan därför även tillämpas för dessa.
För myndigheter samt kommunala och en del statliga bolag som bedriver verksamhet inom försörjningssektorerna – vatten, energi, transporter och posttjänster, tillämpas istället LUF – Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna.
Nya regler för offentlig upphandling trädde i kraft 1 feb 2022. Syftet med lagändringarna är att förenkla upphandlingsförfarandet. I övrigt lämnar nya regelverket ett stort utrymme åt de upphandlande organisationerna att själva utforma varje upphandling.
Kontakta gärna Antura för vägledning av alternativ.
1. Avrop via eget licenspartneravtal
Många statliga myndigheter, kommuner och regioner har upphandlat ett eget licenspartneravtal och ingått avtal med en leverantör som kan leverera programvara, molntjänster samt tillhörande konsulttjänster från flera olika underleverantörer.
Detta alternativ är det vanligaste förfarandet för anförskaffning av Antura inom offentlig sektor. Alternativet förutsätter att den avropande organisationen har ingått ett ramavtal med en leverantör (licenspartner), typiskt med någon av Anturas befintliga samarbetspartners/återförsäljare, som tex Atea, Crayon, Dustin, Insight, Forefront, Knowit, Pulsen eller Advania.
Ett licenspartneravtal skapar möjlighet till mycket smidiga avrop av licenser samt relaterade konsulttjänster för både nya och befintliga programvaror.
2. Direktupphandling där värdet understiger direktupphandlingsgränsen
Med direktupphandling avses ett förfarande för tilldelning av kontrakt utan krav på att den upphandlande organisationen först ska informera om sin avsikt att upphandla genom en annons om anbudsinfordran. Direktupphandling kan även ske med föregående annonsering.
Direktupphandling kan tillämpas om upphandlingen understiger aktuell upphandlingsgräns, vilken är 700 000 kronor inom LOU och 1 200 000 kronor inom LUF.
Man ska som huvudregel uppskatta upphandlingens värde till det totala belopp som ska betalas enligt avtalet. Vid beräkningen ska man beakta options- och förlängningsklausuler som om de har utnyttjats. Det finns som utgångspunkt inte någon skyldighet för en upphandlande organisation att teckna avtal som löper under en viss tid.
En förändring som infördes 2022, är att de särskilda regler som fanns för beräkningen av en direktupphandlings värde tagits bort. Det innebär att man tagit bort bestämmelsen om att direktupphandlingar av samma slag eller tidigare genomförda upphandlingar med samma part ska räknas ihop.
3. Direktupphandling av tekniska skäl eller skydd av ensamrätt
Exempel på tillfällen när det är möjligt att genomföra en direktupphandling av tekniska skäl:
Det finns av tekniska skäl inte någon konkurrens.
Det som ska anskaffas skyddas av ensamrätt och kan därför endast tillhandahållas av en viss leverantör.
Detta förfarande gäller endast de verksamheter som redan har programvaran Antura, och vill fortsätta erhålla licensförsörjning, förvaltning, drift och support.
Eftersom Antura AB har äganderätt och ensamrätt till källkoden avseende programvaran Antura med tillhörande programmoduler och är den enda leverantören på marknaden som har rätt att förvalta och kan erbjuda support och underhåll på systemet, är förutsättningarna i 6 kap. 14 § lagen om offentlig upphandling uppfyllda.
4. Avrop via Addas ramavtal
Avrop av Antura kan göras via Addas ramavtal ”Programvaror och molntjänster 2023” och Anturas samarbetspartners/återförsäljare Atea, Crayon, Knowit, Forefront, Pulsen, Dustin, Advania, Insight, m.fl.
Avrop kan göras av licenser och molntjänster samt tillhörande konsulttjänster för både nya och befintliga programvaror. Det förekommer både funktionsupphandling, dvs mot kravspecifikation, såväl som avrop med namngiven programvara, vilket är speciellt vanligt om man avser att göra tilläggsköp eller förnya/förlänga befintligt licensinnehav.
Alla avrop tillämpar ”förnyad konkurrensutsättning”, vilket innebär att ramavtalsinnehavarna konkurrerar med varandra om att vinna avtalet för aktuellt avrop, typisk genom utvärderingskriterier inom pris och kvalitet. Detta gäller både vid en funktionsupphandling och vid avrop av namngiven programvara.
5. Öppet/Selektivt/Förhandlat förfarande
Avrop av Antura kan göras via Kammarkollegiets ramavtal och Anturas samarbetspartners/återförsäljare Atea, Crayon, Knowit, Forefront, Pulsen, Dustin, Advania, Insight, m.fl.
Avrop kan göras av licenser och molntjänster samt tillhörande konsulttjänster för både nya och befintliga programvaror. Det förekommer både funktionsupphandling, dvs mot kravspecifikation, såväl som avrop med namngiven programvara, vilket är speciellt vanligt om man avser att göra tilläggsköp eller förnya/förlänga befintligt licensinnehav.
Alla avrop tillämpar ”förnyad konkurrensutsättning”, vilket innebär att ramavtalsinnehavarna konkurrerar med varandra om att vinna avtalet för aktuellt avrop, typisk genom utvärderingskriterier inom pris och kvalitet. Detta gäller både vid en funktionsupphandling och vid avrop av namngiven programvara.
Nedan ramavtal finns tillgängliga via Kammarkollegiet.
Programvarulösningar
Ramavtalsområdet omfattar programvaror, molntjänster (programvara som tjänst) samt tillhörande konsulttjänster.
Informationsförsörjning
Ramavtalsområdet omfattar programvaror, molntjänster (programvara som tjänst) samt tillhörande konsulttjänster.
Licenser och licenstjänster
Ramavtalsområdet omfattar licenser för programvaror och molntjänster (programvara som tjänst). Ramavtalet omfattar dessutom kundtjänst/support, uppgraderingar och uppdateringar av befintligt innehav av programvaror.
6. Öppet/Selektivt/Förhandlat förfarande
Detta alternativ är det minst vanliga anskaffningssättet av Antura för offentliga verksamheter, bla då den upphandlade verksamheten har begränsade möjligheter att påverka pris eller val av leverantör och programvara.
Vid upphandling över tröskelvärdena kan den upphandlande myndigheten välja mellan:
Öppet förfarande
Öppet förfarande är ett förfarande där alla leverantörer får lämna anbud. Det är i praktiken det vanligaste av förfarandena över tröskelvärdena. Förfarandet genomförs i ett steg, vilket innebär att samtliga intresserade leverantörer lämnar in anbud och att såväl prövningen av kraven på leverantören som prövningen av anbudet sedan sker i ett och samma steg.
Selektivt förfarande
Selektivt förfarande är ett förfarande där alla leverantörer kan ansöka om att få delta i upphandlingen. Den upphandlande myndigheten eller enheten bjuder sedan in de anbudssökande som uppfyller kraven på leverantörerna att lämna anbud.
Förhandlat förfarande
Förhandlat förfarande är ett förfarande där den upphandlande myndigheten eller enheten inbjuder utvalda leverantörer att förhandla om förbättringar i deras anbud.
Inköp offentlig sektor som pdf
Dokumentet finns även tillgängligt som pdf, för nedladdning.