Socialstyrelsens projektverksamhet handlar i stor utsträckning om att kommunicera och samarbeta med externa parter. Efter ca två år som kund, har Socialstyrelsen idag över 200 användare som nyttjar Antura Projects med fokus på projektledning, projektsamarbete och kommunikation.
Socialstyrelsen bedriver en bred verksamhet
kring socialtjänst och hälso- och sjukvård i Sverige. Större delen av arbetet
är riktat mot personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden. I
flera av Socialstyrelsens projekt ingår projektmedlemmar från olika avdelningar
och därutöver är externa experter och konsulter engagerade i projektens
delprojekt och aktiviteter. För att kunna bedriva ett effektivt projektarbete
såg myndigheten ett behov av ett projektverktyg och genomförde en upphandling
under 2014.
Projektverktyget skulle bland annat innehålla
funktioner som dokumenthantering och möjligheter till samarbete och
kommunikation med interna och externa intressenter. En annan viktig del av
kravbilden utgjordes av användarvänlighet.
Antura Projects valdes till stor anledning för
att man kunde erbjuda de funktioner som efterfrågades på ett sätt som
verksamhetens användare ansåg vara lätt att ta till sig. Utvärderingen
tilldelade Antura Projects allra högsta betyg inom både funktionalitet och
användarvänlighet, där man ansåg systemet vara mycket användarvänligt och
lättförståeligt.