DSB sysselsätter omkring 7 000 medarbetare med olika yrkesbakgrund och uppdrag.
Inom DSB Ejendomme hanteras
byggnader, tågtavlor och utrummen i anslutning till tågen. Fastighetsportföljen
är en av Danmarks mest varierande och omfattar planering, renovering och
modernisering av tågstationer, verkstäder och andra fastigheter, ofta i
samarbete med myndigheter och andra intressenter inom kollektivtrafikprojekt.
Projektverksamheten
hanterades historiskt i Excel och då bättre överblick av portföljer samt mer
effektiv styrning av projekt efterfrågades, blev det uppenbart att den
befintliga lösningen, som innebar mycket manuellt arbete, inte räckte till. Bolaget
beslutade att upphandla ett projektverktyg och utöver hög grad av
användarvänlighet efterfrågades bland annat följande funktioner:
Planering och
rapportering kring projekt och portföljer
Finansiell
uppföljning av budget, utfall och prognos på projekt, aktiviteter och
kostnadsslag
Integration
med ekonomisystem (SAP Hana)
Resurshantering
av projekt, uppdrag, förvaltning och linjeverksamhet
I kravbilden fanns även
skalbarhet och möjligheten att successivt växa med verktyget. Även kundreferenser
från liknande branscher värderades högt.
Antura uppfyllde
kraven och uppvisade goda kundreferenser
Efter en omfattande
upphandling, där ett flertal projektverktyg utvärderades avseende
användarvänlighet, funktion, referenser och pris bedömdes Anturas anbud vara det
mest fördelaktiga. Antura fick högst poäng på både kvalitet och pris av de nio
anbudsgivarna.
Under presentationen och
utvärderingen stod det snabbt klart för DSB att Antura Projects var mycket
användarvänligt och att man inte behövde alltför många klick för att navigera i
systemet.
DSB och Antura
konfigurerade tillsammans systemet efter företagets behov. Utbildning,
konfiguration och implementering ägde rum i DSB:s egen takt, där Antura
anpassade tidplanen enligt DSB:s behov och förutsättningar. Antura Projects implementeras
nu gradvis, med initialt fokus på projektplanering, kostnadshantering och
rapportering på olika nivåer.
Nu handlar det för DSB
att växa med verktyget. Nästa steg är att bredda användningen i organisationen
och med det följer troligen att implementera Antura Projects funktioner för
resurshantering.
På DSB Ejendomme förväntas
Antura Projects stödja projektledarna i deras dagliga arbete samt ge en tydlig
och komplett översikt över avdelningens projektportfölj.