Göteborg & Co, helägt av Göteborgs Stad, driver
utvecklingen av regionen som hållbar destination. I stadens program för
besöksnäringens utveckling fram till 2030 är målet att fördubbla turismen samt generera
12 500 nya jobb på hel- eller deltid. Göteborgs historiskt höga rankning enligt
hållbarhetsindexet Global Destination Sustainability Index genomsyrar uppdraget och ambitionen är att arbeta klimatsmart.
Målbilden avser 2030 men stadens 400-årsjubileum 2021 utgör
en milstople på vägen. I arbetet att få fler att upptäcka och välja Göteborg samverkar
Göteborg & Co med ett flertal aktörer, på lokal, regional, nationell och
internationell nivå. Två år innan jubileet drivs ett stort antal initiativ parallellt
och effektiv planering och styrning är avgörande för resultaten. Göteborg &
Co har därför upphandlat och startat ett stegvis införande av Antura Projects som
projektverktyg. Syftet är bland annat att förbättra uppföljning och beslutsprocesser samt samarbeta mer effektivt såväl inom som utanför organsationen.
Inledningsvis används Antura Projects som stöd vid
planeringen av de största evenemangen inom Göteborgs Stad, såsom Gothenburg
Horse Show, en av världens ledande inomhustävlingar i ridsport, Gothia Cup, världens
största ungdomsturnering i fotboll samt Gothenburg Culture Festival, en av Nordens största kulturfestivaler.