PostNord AB publ. är moderbolag i den gemensamma koncern som är resultatet av samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. PostNord-koncernen har genomfört en upphandling av nytt projekt- och portföljhanteringsverktyg för hela koncernen och har tecknat avtal med Antura gällande införande av Antura Projects.
Bakgrund och behov
PostNord har ett behov av ett effektivt verktyg för prioritering, styrning och uppföljning av projekt, projektportföljer och program och beslutade därför att upphandla ett projekt- och portföljhanteringsverktyg. Målgrupp för projekt- och portföljhanteringsverktyget är projektchef, programchefer, projektledare, programkontor, portföljansvariga, management, projektdeltagare, referensgrupper, beställare, controllers och andra interna och externa intressenter. Ett övergripande effektmål för PostNord är att med hög kvalitet och optimering av resurser kunna genomföra förändringsaktiviteter så att de strategiska målen kan uppnås.
Följande effektmål har definierats:
Verktyget ska ge stöd till verksamheten att styra förändringsarbetet.
Ett effektivt verktyg leder till ökad processkvalitet jämfört med dagens situation.
Effektivare verktyg för projektledare och controllers leder till ökad kvalitet på information och beslutsunderlag vilket ger möjlighet att prioritera rätt aktiviteter och fatta mer välinformerade beslut.
Verktyget ska ge stöd till optimering av kritiska resurser.
Verktyget minskar manuellt arbete till förmån för ökat analysarbete.
Valet föll på Antura Projects
PostNord beslutade att inleda ett samarbete med Antura i syfte att implementera Antura Projects som projekt- och portföljhanteringsverktyg för hela PostNord-koncernen.
Införandet pågick under hösten 2011.