När Svenska Mässan går ifrån att vara en traditionell mässarrangör till att bli en affärsutvecklande mötesskapare ställs nya krav på projektorganisationen. Anturas konsulter bidrar med stöd och rådgivning och Svenska Mässan ser fördelar med projektverktygets stora användningsområde och breda kundbas.
Svenska Mässan
koncernen är kanske mest känd för två övergripande varumärken; Svenska Mässan
och Gothia Towers, som tillsammans utgör en viktig del av besöksnäringen i
Göteborgsregionen. Svenska Mässan förfogar över 41 000 kvm mäss- och
konferensyta och utgör arenan för nära 50 mässor årligen.
Under de närmaste
åren kommer verksamheten att öka ytterligare då planer finns att satsa
på nya investeringar, något som ställer höga krav på projektorganisationen. Mia
Couture, Director of Project Office Svenska Mässan, berättar:
–Vi hanterar
varje mässa vi arrangerar som ett projekt och går nu ifrån att vara en
traditionell mässarrangör till att bli en affärsutvecklande mötesskapare för
våra kunder. Detta innebär att vi kommer att arrangera även andra möten än
traditionella mässor under kommande år.
Ambition att bli Europas mest attraktiva mötesplats
Framtidsplanerna
innebär att verksamheten har växt ur sina Excel-lösningar. Istället har Svenska
Mässan valt att använda Antura Projects som projektverktyg. Initialt nyttjas
funktioner för tidsrapportering och portföljhantering, vilket ger ett mer effektivt
stöd till projektledarna samt större överblick över projektportföljen. Nästa
steg innebär att koppla på fler användningsområden såsom resurshantering,
vilket gör det möjligt att planera och följa upp resurser både på roll-, individ-
och projektnivå. Anturas konsulter bidrar med stöd och rådgivning och Svenska Mässan ser positivt på projektverktygets stora användningsområde och breda kundbas:
–Antura arbetar
med kunder från många olika branscher och av olika storlek, vilket vi ser som
en stor fördel, säger Mia Couture.
Samarbetet mellan Svenska Mässan och Antura har
fungerat mycket bra under implementeringen:
–Vår
projektledare har varit väldigt tillgänglig och flexibel. Det känns tryggt
att hon hela tiden har sammanfattat vad vi har kommit fram till, vilka frågor vi har
utestående och hur implementeringsplanen framåt ser ut. Vi betraktar Antura
Projects som en viktig del i vårt arbete med att öka transparensen i projekten
och tydliggöra vår projektmetodik, säger Mia Couture.
–Svenska
Mässan är en institution i evenemangsstaden Göteborg och i Norden, med
arrangemang som Eurohorse, Scanpack, Elfack och Båtmässan. Svenska Mässan-koncernen
har som ambition att bli Europas mest attraktiva mötesplats, genom att erbjuda
den bästa helhetsupplevelsen. Det är därför
mycket glädjande att vi får vara en del av detta och bidra till att Svenska
Mässan utvecklar sin projektverksamhet tillsammans med Antura, säger Mattias Andersson, VD Antura.