1. Avrop via eget
licenspartneravtal
Många statliga myndigheter, kommuner och regioner har upphandlat ett
eget licenspartneravtal och ingått avtal med en leverantör som
kan leverera licenser från flera olika underleverantörer.
Detta
alternativ är det vanligaste förfarandet för inköp av Antura Projects inom
offentlig sektor. Alternativet förutsätter
att den avropande organisationen har ingått ett ramavtal med en leverantör
(licenspartner), typiskt med någon av Anturas befintliga samarbetspartners/återförsäljare,
som tex Atea, Crayon, Dustin, Fujitsu, Forefront eller Cybercom.
Ett
licenspartneravtal skapar möjlighet till mycket smidiga avrop av licenser för
både nya och befintliga programvaror. De flesta licenspartneravtal möjliggör även
inköp av relaterade konsulttjänster för införande och förvaltning.
Kontakta
Antura för vägledning kring detta alternativ.
2. Avrop via Kammarkollegiets
ramavtal
Ett
ramavtal är ett avtal som ingås mellan en eller flera myndigheter och flera
leverantörer i syfte att fastställa villkor för ett inköp under en given
tidsperiod. Att avropa innebär att en myndighet väljer att skriva ett kontrakt
som följer ett ramavtal.
Avrop
av Antura Projects kan göras via Kammarkollegiets ramavtal, där
Antura AB och Antura Projects finns med som underleverantör åt bland annat
Atea, Crayon, Cybercom, Forefront och Dustin. Nedan ramavtal rekommenderas om
man väljer det alternativet.
Programvarulösningar
Används vid avrop
av både licenser och relaterade
konsulttjänster för införande och förvaltning, avseende både nya och befintliga programvaror. Läs mer om ramavtal via programvarulösningar.
Licensförsörjning
Används för rena
licensavrop, avseende både nya och befintliga programvaror. Läs mer om ramavtal via licensförsörjning.
När det gäller avrop av helt nya programvaror, behöver upphandlande
organisation använda sig av en så kallad ”funktionsupphandling”, dvs att avrop sker mot en
kravspecifikation.
Om
upphandlade organisation avser göra tilläggsköp eller förnya/förlänga
befintligt licensinnehav, kan avrop göras på namngiven programvara.
Alla
avrop tillämpar ”förnyad konkurrensutsättning”, vilket innebär att
ramavtalsinnehavarna konkurrerar med varandra om att vinna avtalet för aktuellt
avrop, typisk genom utvärderingskriterier inom pris och kvalitet. Detta gäller
både vid en funktionsupphandling och vid avrop avseende en ny avtalsperiod för
en befintlig programvara.
Kontakta
Antura för vägledning kring detta alternativ.