Försäkringskassan
genomförde en omfattande behovsanalys för att identifiera verksamhetens behov
och krav på ett nytt verktygsstöd. Analysen resulterade i en tydlig målbild,
inte bara av vilka krav som användarna hade utan även behov av integrationer
med våra övriga system. Försäkringskassan skickade även ut en RFI (Request For
Information) och skaffade sig på så sätt bättre kunskap om hur marknaden såg
ut. När analysen genomförts och kravställningen färdigställts, upphandlades
verktyget genom förnyad konkurrensutsättning på ett av Kammarkollegiets
ramavtal.
– Vi har hållit på rätt
länge med att analysera verksamhetens krav för att täcka in samtliga behov, berättar Bo Hedlund, projektledare på
Försäkringskassan och ansvarig för införandet av Antura Projects.
Projektets målsättning
var tydlig redan från början, systemet skulle vara implementerat vid ett givet
datum. Införandeprojektet arbetade därför med stort fokus på att hålla
tidplanen, vilket lyckades tack vare ett bra samarbete mellan Försäkringskassan
och Antura.
– Nu när vi har kommit
igång med tidrapporteringen och ser att det gått bra, är det väldigt många som
är nyfikna på fortsättningen.
– Vi är angelägna att komma igång med resurs- och
portföljhantering i Antura Projects. Och sen finns det såklart en massa annan
funktionalitet att ta titta på också, t.ex. ytterligare integration för att få
in kostnader, diagram, rapporter och inte minst mobilklienten.
– Med tanke på att vi lyckats få nästan 2 000 personer att tidrapportera
i ett helt nytt system endast genom att hänvisa till lathundar på vårt
intranät, så hoppas jag att vi kommer ha lika enkelt att ta till oss övriga
funktioner i verktyget, avslutar Bo.
Antura Projects berör i
första hand upp emot 2500 personer och myndighetens verksamhets- och
utvecklingsprojekt med IT-inslag är initialt det primära användningsområdet.