Ascom levererar
kundanpassade lösningar för trådlös verksamhetskritisk information och
kommunikation. Bolagets produkter och dess mjukvaruarkitektur gör det möjligt
att integrera mobila enheter och lösningar som ger flexibla och effektiva
arbetsflöden inom hälso- och sjukvården, industrin, säkerhetssektorn och
detaljhandeln.
Inom koncernen bedrivs
årligen ett stort antal produktutvecklingsprojekt av varierande omfattning. För
att ytterligare effektivisera projektverksamheten efterfrågades ett kraftfullt
men användarvänligt system som kunde stötta olika roller och funktioner inom
projektverksamheten.
–Generellt önskade vi ett enklare och mer intuitivt användargränssnitt i
syfte att underlätta för sällananvändare och minska arbetet från
administratörernas sida. Vidare var möjligheterna till finansiell uppföljning
samt rapportering och analys viktiga för oss. Att verktyget kunde integreras
med befintliga system var också ett kriterium, berättar Mats Espling,
PMO-chef vid Ascom.
Ascom såg sig om efter
ett projektverktyg som uppfyllde de kriterier som satts upp i organisationen
och efter en gedigen urvalsprocess föll valet på Antura och Antura Projects som
man bedömde bäst uppfyllde de krav som verksamheten ställt.
–Antura Projects visade sig vara ett verktyg med stora möjligheter att
följa upp historiska data och det fanns en god flexibilitet kring baselines. Vi
upplevde också en vilja att ständigt utveckla funktioner och produkter,
säger Mats Espling om beslutet att välja Antura som leverantör.
Initialt kommer Ascom att
dra nytta av funktioner såsom portföljhantering, projektplanering,
resurshantering och tidrapportering. Införandet av Antura Projects påbörjades
under sommaren och gick live i oktober inom produktutveckling. Under det
kommande halvåret kommer användandet att utökas gradvis.